Hoe verloopt het grafisch ontwerpproces?

In Achtergrond, Klanten by admin

Veel nieuwe klanten hebben, voor ze bij ons terecht komen, weinig tot geen ervaring met het laten ontwerpen van een logo, huisstijl of jaarverslag.

We begeleiden onze klanten graag in het proces om tot een optimaal resultaat te komen.

In deze tekst geven we uitleg over het standaard verloop van zo’n grafisch ontwerpopdracht.

1 – De kennismaking

Wanneer het gaat om een nieuwe klant voor ons ontwerpbureau is het vanzelfsprekend heel belangrijk elkaar te leren kennen.

Onze bedrijfscultuur is belangrijk, maar de cultuur van de klant is nog meer van belang. Wie u bent en hoe u met uw klanten omgaat is belangrijk in het verdere verloop van de opdracht.

Is er binnen het bedrijf sprake van een informele sfeer of heerst er juist een zakelijk klimaat. Dit soort vragen zijn van belang om te bepalen wat voor soort klant we voor ons hebben, de houding van de klant kan onderdeel zijn van hun identiteit.

2 – De opdrachtstelling

Wat wil de klant van ons? Welke grafisch ontwerpopdracht is er te vergeven en welke rol kunnen wij daarin vervullen?

Wanneer het gaat om een (voor ons) eenvoudige opdracht zoals het ontwerpen van een logo en / of huisstijl is onze rol gelijk duidelijk.

Wanneer het gaat om een complexere ontwerpopdracht zoals het ontwerpen van een webinterface is het zaak te bespreken met welke partners deze opdracht wordt uitgevoerd.

3 – De offerte

Naar aanleiding van de opdrachtstelling maken wij een offerte waarin wij onze werkzaamheden zullen omschrijven.

We houden niet van enorm complexe offertes, onze offertes zullen meestal niet groter zijn dan 2 A4-tjes.

We versturen onze offertes over het algemeen als pdf via email.

4 – Gunnen van de opdracht

Nadat wij de offerte hebben toegestuurd verwachten wij een goedgekeurde offerte van de klant retour.

Dit kan per post maar natuurlijk ook per mail, een reply email met het bericht dat de offerte is goedgekeurd voldoet meestal.

5 – De planning

In samenspraak met de opdrachtgever stellen wij een goede planning samen.

We zijn gewend te werken met complexe planningen voor bijvoorbeeld het realiseren van internationale jaarverslagen waarbij het cruciaal is dat de planning goed verloopt.

Vooral wanneer er sprake is van harde dead lines is het belangrijk genoeg tijd in te plannen om de opdracht secuur af te kunnen ronden.

Het voorkomen van stress bij de klant is erg belangrijk.

6 – Samenstellen kernwaarden

Op basis van de zaken die tijdens de opdrachtstelling zijn besproken stellen we een document samen waarin we de kernwaarden bespreken. Dit zijn de basiswaarden waaraan het ontwerp moet voldoen.

Tijdens het grafisch ontwerpproces kan teruggegrepen worden naar dit kernwaardenbestand. Het ontwerp kan hier aan getoetst worden.

Na goedkeuring door de klant beginnen we met ontwerpen.

7 – Het grafisch ontwerpproces

Met behulp van de briefing die we tijdens de opdrachtstelling van de klant hebben ontvangen en met de informatie die we tijdens de kennismaking hebben gekregen gaan we het ontwerpproces in.

We maken meerdere passende ontwerpvoorstellen die aansluiten bij de identiteit van de klant.

8 – Ontwerppresentatie

Tijdens de ontwerppresentatie laten we de resultaten zien, zoals in de offerte overeengekomen tonen we meestal 2 of 3 grafisch ontwerpvoorstellen.

Deze voorstellen toetsen we aan het kernwaarden document dat we samen met de klant overeen zijn gekomen.

Tijdens de ontwerppresentatie kiest de klant voor één van de verschillende voorstellen.

9 – De uitwerking

Het gekozen ontwerp wordt verder uitgewerkt tot een volwassen grafisch ontwerp.

De eventuele opmerkingen en suggesties van de klant worden in dit proces meegenomen.

10 – Presentatie van het uiteindelijke ontwerp

Wanneer het grafisch ontwerp klaar is volgt een nieuwe presentatie.

In deze presentatie wordt het ontwerp getoond en wordt besproken waar bepaalde ontwerpbeslissingen op gebaseerd zijn.

Ook hier tonen we weer het kernwaarden bestand om de ontwerpkeuzes aan te toetsen.

De klant geeft aan het einde van deze presentatie akkoord op het ontwerp.

Als de opdracht hier afgerond wordt, bijvoorbeeld bij een logo ontwerp, sturen we de klant het uiteindelijke logo in de verschillende bestandsformaten.

11 – De uitvoering

Als het gaat om het ontwerpen van bijvoorbeeld een jaarverslag of een brochure is dit het deel waarin we het ontwerp gaan omzetten naar een volwaardig product.

We ontvangen de gegevens van onze opdrachtgever als Word bestanden of als Excel bestanden en voeren deze in in het ontwerp.

12 – Proef bestand

We laten aan de klant de opmaak van de teksten en cijfers zien, uitgevoerd in het door Studio Huis gemaakte ontwerp.

De opmaak wordt door de klant goed gecontroleerd op fouten. Als de klant besluit bepaalde teksten toch anders te schrijven worden deze opnieuw aangeleverd in een bestand waarin is aangegeven welke teksten zijn aangepast.

13 – Correcties

Bij Studio Huis voeren we alle correcties door in het opmaakbestand tot de opmaak naar smaak van de klant perfect is.

14 – Accoord

De klant geeft pas akkoord op de opmaak als alle teksten en cijfers kloppend zijn.

15 – Aanleveren aan de producent

Wanneer het bestand akkoord is wordt het volgens de specificaties van de producent aangeleverd.

De producent doet een check en geeft akkoord op het aangeleverde bestand.

16 – De producent levert aan de klant

Als de productie afgerond is en door de producent is goed gekeurd zal het product afgeleverd worden bij de opdrachtgever.

Door deze werkwijze te hanteren bedienen wij bij grafisch ontwerp Studio Huis al sinds 2007 veel tevreden klanten.

Voor De Dierenbescherming, ING, BP en Hague & London Oil hebben we onder andere logo’s en jaarverslagen mogen ontwerpen.

We horen natuurlijk graag wat we voor ú kunnen doen!

Neem vrijblijvend contact met ons op >>

Hoe kies je eigenlijk de juiste grafisch ontwerper in Amsterdam? >>

Meer lezen over logo ontwerp >>

Meer lezen over jaarverslag ontwerp >>