Wat is een goede briefing?

In Achtergrond by admin

Iedere opdracht begint met een briefing, de klant bespreekt met ons wat de wensen zijn.

Dit eerste gesprek is van groot belang voor het verdere verloop van de opdracht, het is daarom verstandig om helder te krijgen wat besproken moet worden om de briefing een succes te laten zijn!

We gaan in deze post uit van een opdracht tot ontwerp van een logo en huisstijl, deze opdracht vergt de meest uitgebreide briefing. Vaak gaat het hierbij om een nieuwe klant, een bedrijf dat bij ons nog onbekend is. Tijdens de briefing leren we de opdrachtgever en het bedrijf kennen.

Wij kunnen natuurlijk sturend zijn in dit briefingsgesprek maar het is belangrijk dat de klant aan ons laat weten wat van belang is. Het gaat hierbij om praktische zaken, hoe zal het logo gebruikt gaan worden?

Maar vooral ook om identiteit.

De identiteit van uw bedrijf bepalen

Waar u vooral over kunt nadenken is de vraag wat uw bedrijf bestaansrecht geeft, waarom kiezen potentiële klanten voor ú en niet voor uw concurrenten? Wat maakt uw bedrijf anders c.q. beter?

Denk na over een zo genoemde “elevator pitch”, hoe legt u kort en bondig aan iemand uit wat de kernwaarde van uw bedrijf is?

  • levert u snel en goedkoop?
  • is service verlenen voor u een manier om uw klanten aan u te binden?
  • is het product of de dienst die u levert uniek?
  • is gebruiksgemak bij uw product groter dan bij uw concurrent?

Etc. enz. …

Al deze zaken (en meer) zijn van belang om uw bedrijf te positioneren, om de identiteit van uw bedrijf zo goed mogelijk te bepalen.

Kernwoorden briefing
Verschillende kernwoorden die uit een grafisch ontwerp briefing voort zouden kunnen komen.

Kernwoorden / Kernwaarden

Uit het goede gesprek dat we samen hebben over uw bedrijfsidentiteit destilleren we een lijst met kernwoorden. Deze kernwoorden beschrijven de kernwaarden die uw bedrijf kenmerken.

Met deze woorden maken we voor u een document, dit kernwaarden bestand vormt de basis van de ontwikkeling van het logo en later de huisstijl.

Dit document kan door u ook gebruikt worden bij het schrijven van teksten of bijvoorbeeld bij het maken van een presentatie.

Voor we aan het ontwerpproces beginnen geeft u akkoord op deze lijst met termen. Gedurende het hele proces koppelen we terug naar dit bestand om zeker te zijn dat de keuzes die we maken in relatie staan tot deze waarden.

Wat is het verschil tussen Grafisch Ontwerp en Grafische Vormgeving? >>

Neem contact met ons op voor een goed gesprek over Grafisch Ontwerp >>