De keuze voor een lettertype wordt bepaald door de functie die dit font zal hebben in het ontwerp. Leesbaarheid is natuurlijk belangrijk maar zeker ook de uitstraling van de letters. Welke sfeer wil je neerzetten?
Wanneer we een logo ontwerpen kijken we heel precies naar de typografie van de naam van het bedrijf, het is van belang hoe de combinatie van de verschillende letters eruitziet.
Er zijn heel veel verschillende soorten lettertypes, sommige lijken heel veel op elkaar, het is verstandig je keuze zorgvuldig af te wegen en te kijken naar verschillende opties.
Wanneer er een keuze gemaakt wordt voor een lettertype letten wij vooral op de volgende punten.
1 – Een goed leesbaar lettertype
Soms zie ik logo’s die niet of nauwelijks leesbaar zijn … kiezen voor een leesbaar lettertype is toch echt stap 1.
Voor gebruik in een jaarverslag, een brochure of een website is het natuurlijk van belang dat ook grotere stukken tekst prettig kunnen worden gelezen.
2 – Een font met de juiste uitstraling
Sommige lettertypes hebben een heel zakelijke uitstraling, andere fonts zijn weer “zachter” of “speelser”, afhankelijk van de identiteit van een bedrijf kiezen we voor het één of het ander.
3 – Kies een letter met uitgebreide opties
Sommige lettertypes bevatten alleen een Regular en een Vette variant.
Wij kiezen graag voor fonts met een groter scala aan keuze mogelijkheden. Kijk ook serieus naar de cursieven als dit belangrijk is voor je ontwerp, vaak zijn cursieve fonts te onrustig om in grotere stukken tekst te gebruiken.
Dit artikel bevat de volgende onderwerpen:
– Schreef / Schreefloos
– Een overzicht van fonts
– Cursieve letters, ofwel italic
– Ligaturen
– Uitgebreide fontsets
– Conclusie
We voegen zeer regelmatig teksten toe aan onze artikelen, kom na het lezen dus snel weer eens terug!
Schreef / Schreefloos
Er zijn grofweg twee soorten lettertypes, mét schreef en zonder schreef. Serif en Sans-Serif. Wel of geen schreef heeft een sterke invloed op de uitstraling van het font.
Een schreef is het extra horizontale of verticale stukje aan de letter. In bovenstaande afbeelding bijvoorbeeld aan de S en de h. Een schreef kán de leesbaarheid van een letter vergroten.
Fonts met schreef
Veelgebruikte schreef lettertypes zijn
Dit is ook een font met schreven
Fonts zonder schreef
Veelgebruikte schreefloze lettertypes zijn
Vooral de Arial zul je erg veel op websites aantreffen. Arial was het officiële Microsoft font en werd overal in het Office pakket toegepast.
Wij gebruiken hier op onze website de Nunito Sans, een letter die heel erg lijkt op de Avenir.
Een overzicht van fonts
Hieronder geven we een overzicht van verschillende soorten lettertypes. Er zijn natuurlijk veel meer fonts, met enige regelmaat komen er ook nieuwe fonts uit.
We beperken ons hier tot een aantal voorbeelden.
Het is aan te raden de verschillende fonts echt goed te bestuderen, soms zie je pas na lang kijken wat werkelijk de verschillen zijn tussen de lettertypes. Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de onderkast (kleine letters) ten opzichte van de kapitalen (hoofdletters). Let ook op de breedte van de letters.
Als je bijvoorbeeld de Charter met de Perpetua vergelijkt dan lijkt de laatste kleiner terwijl in dit overzicht de letters het zelfde corps hebben.
Dit komt omdat de x-hoogte van de Perpetua veel kleiner is, met andere woorden het verschil tussen de hoogte van de kapitaal en de onderkast is vrij groot.
Cursieve letters, ofwel italic
Veel lettertypes bevatten een cursieve versie van het font. Dit is een variant die refereert aan een handschrift. De “handgeschreven” letters zijn vaak vloeiender en wat ronder dan de roman variant.
In sommige lettertypes wordt deze versie Oblique genoemd.
Het is verstandig een font te kiezen met een goede cursief als je denkt dat deze versie vaak gebruikt zal worden.
De cursief wordt gebruikt om de meer persoonlijke teksten aan te duiden, vaak zie je dat bijvoorbeeld een quote in italic wordt gezet.
Ook kan een cursief worden gebruikt om bepaalde stukken tekst meer nadruk te geven.
Ligaturen
Ligaturen zijn combinaties van letters die zijn samengevoegd tot één leesteken.
Er zijn verschillende soorten ligaturen.
De probleem oplossende ligatuur is een leesteken die een conflict voorkomt. In veel lettertypes is de fi en de fl combinatie een moeilijke. Door de overhangende f komen de boog van de f en de punt van de i te dicht bij elkaar, iets vergelijkbaars gebeurt bij de f en de l.
Goede uitgebreide fonts hebben dit probleem opgelost met een ligatuur, waardoor er een mooie evenwichtige vorm ontstaat.
Een goede grafisch ontwerper weet hoe om te gaan met ligaturen en gebruikt zijn softwarepakketten om teksten optimaal weer te geven.
Een ander soort ligatuur is een leesteken voor veel voorkomende korte termen. Een teken dat we tegenwoordig veel gebruiken is het at teken of te wel de apenstaart. Denk aan je emailadres!
De oorsprong van dit teken is een maateenheid aangeduid als amphora. “Van één amphora wijn kun je best dronken worden.” In het Engels kent het zijn oorsprong als at the cost of of at. “One bottle of wine at £3,95.“
Een andere ligatuur die we veel gebruiken is de combinatie et. Oftewel de ampersand. Dit teken is ontstaan uit het Latijnse et, dat en betekent.
In de Duitse taal komt de Ringel-s veel voor, dit is een dubbele s geschreven als één eigen teken.
De meest gebruikte ligatuur in de westerse taal is de w. De w is eigenlijk een dubbele u (ook dubbele v, aangezien de u en de v in de Romeinse tijd dezelfde letter waren) samengevoegd tot één letter. Denk aan de Engelse benaming voor w, namelijk double u, of de Franse double v.
Uitgebreide fontsets
Sommige lettertypes hebben een heel beperkt bereik. Wanneer een lettertype bestaat uit alleen een Regular (normaal) en Bold (vet) kan dit beperkend werken in teksten waarin onderscheid gemaakt moet worden tussen verschillende soorten informatie.
Wanneer er een keus gemaakt moet worden voor een huisstijl lettertype dan kiezen wij vaak voor een font met een groter scala aan gradaties.
Door voor een letter te kiezen met een groter bereik in diktes zijn er meer toepassingsmogelijkheden.
Vooral in complexere teksten kan het interessant zijn te kiezen voor verschillende diktes in de typografie.
Myriad Pro
Hierboven zie je een tabel uit een jaarverslag dat we voor Hague en London Oil hebben ontworpen. Alle gegevens over 2018 in de bovenste balans zijn net iets zwaarder dan de gegevens over 2017 daaronder.
Voor hun huisstijlletter hebben we gekozen voor de Myriad Pro, we kunnen met deze letter heel mooi in verschillende diktes werken waarmee we letterlijk gewicht kunnen geven aan verschillende onderdelen van de tekst.
Meer informatie over Jaarverslag Ontwerp >>
Bekijk onze jaarverslag ontwerpen voor Hague and London Oil >>
Avenir
Voor Amosa hebben we een logo en huisstijl ontworpen waarin de Avenir een hoofdrol speelt.
De Avenir is een zeer uitgebreid lettertype.
Met al deze verschillende gradaties kan op een prettige manier worden gespeeld in de uitingen die we binnen deze huisstijl hebben ontworpen.
Conclusie
De beslissing om voor een bepaald lettertype te kiezen moet op een gestructureerde manier tot stand komen.
Het is verstandig een professionele grafisch ontwerper in te schakelen om je te laten adviseren over de mogelijkheden.
De meeste grafisch ontwerpers zijn typografisch onderlegd en hebben inzicht in de vele mogelijkheden.
Meer weten over Logo en Huisstijl Ontwerp? >>
Wat hebben we voor Amosa Asset Management kunnen doen? >>