Een goed lettertype kiezen

In Achtergrond, Huisstijl, Jaarverslag by admin

De keuze voor een lettertype wordt bepaald door de functie die dit font zal hebben in het ontwerp. Leesbaarheid is natuurlijk belangrijk maar zeker ook de uitstraling van de letters. Welke sfeer wil je neerzetten?

Wanneer we een logo ontwerpen kijken we heel precies naar de typografie van de naam van het bedrijf, het is van belang hoe de combinatie van de verschillende letters eruitziet.

Er zijn heel veel verschillende soorten lettertypes, sommige lijken heel veel op elkaar, het is verstandig je keuze zorgvuldig af te wegen en te kijken naar verschillende opties.

De keuze is reuze!
Er is erg veel te kiezen wanneer het gaat over lettertypes.

Wanneer er een keuze gemaakt wordt voor een lettertype letten wij vooral op de volgende punten.

1 – Een goed leesbaar lettertype

Soms zie ik logo’s die niet of nauwelijks leesbaar zijn … kiezen voor een leesbaar lettertype is toch echt stap 1.

Voor gebruik in een jaarverslag, een brochure of een website is het natuurlijk van belang dat ook grotere stukken tekst prettig kunnen worden gelezen.

2 – Een font met de juiste uitstraling

Sommige lettertypes hebben een heel zakelijke uitstraling, andere fonts zijn weer “zachter” of “speelser”, afhankelijk van de identiteit van een bedrijf kiezen we voor het één of het ander.

3 – Kies een letter met uitgebreide opties

Sommige lettertypes bevatten alleen een Regular en een Vette variant.

Wij kiezen graag voor fonts met een groter scala aan keuze mogelijkheden. Kijk ook serieus naar de cursieven als dit belangrijk is voor je ontwerp, vaak zijn cursieve fonts te onrustig om in grotere stukken tekst te gebruiken.


Dit artikel bevat de volgende onderwerpen:
Schreef / Schreefloos
Een overzicht van fonts
Cursieve letters, ofwel italic
Ligaturen
Uitgebreide fontsets
Conclusie

We voegen zeer regelmatig teksten toe aan onze artikelen, kom na het lezen dus snel weer eens terug!


Schreef / Schreefloos

Er zijn grofweg twee soorten lettertypes, mét schreef en zonder schreef. Serif en Sans-Serif. Wel of geen schreef heeft een sterke invloed op de uitstraling van het font.

Letters met schreef en zonder schreef.
Letters met schreef en zonder schreef.

Een schreef is het extra horizontale of verticale stukje aan de letter. In bovenstaande afbeelding bijvoorbeeld aan de S en de h. Een schreef kán de leesbaarheid van een letter vergroten.

Fonts met schreef

Veelgebruikte schreef lettertypes zijn

Lettertype Baskerville
Het lettertype Baskerville is een schreef letter uit 1757.
Lettertype Minion
Het lettertype Minion is een serif in 1990 uitgebracht.
Lettertype Palatino
Het lettertype Palatino is een schreef letter die voortkomt uit kalligrafie.
Lettertype Times New Roman
Times New Roman is een schreef-lettertype, dat in de jaren 30 door Stanley Morison van Monotype voor het Britse dagblad The Times werd ontwikkeld.

Dit is ook een font met schreven

Lettertype American Typewriter
Het lettertype American Typewriter komt voort uit het ontwerp van schrijfmachine letters

Fonts zonder schreef

Veelgebruikte schreefloze lettertypes zijn

Lettertype Arial
Het lettertype Arial is voor Microsoft ontworpen als huisstijl letter en werd tot 2007 in Office gebruikt.
Lettertype Avenir
Het lettertype Avenir is een populair font dat steeds vaker gebruikt wordt in ontwerpen van logos en huisstijlen.
Lettertype Gill Sans
Het lettertype Gill Sans wordt in Engeland veel gebruikt bijvoorbeeld bewegwijzering.
Het lettertype Myriad Pro is een erg mooi schreefloos font met een eigen karakter.

Vooral de Arial zul je erg veel op websites aantreffen. Arial was het officiële Microsoft font en werd overal in het Office pakket toegepast.

Wij gebruiken hier op onze website de Nunito Sans, een letter die heel erg lijkt op de Avenir.

Terug naar inhoudsopgave >>


Een overzicht van fonts

Hieronder geven we een overzicht van verschillende soorten lettertypes. Er zijn natuurlijk veel meer fonts, met enige regelmaat komen er ook nieuwe fonts uit.

We beperken ons hier tot een aantal voorbeelden.

Vergelijking schreef en schreefloos lettertype
Een vergelijking tussen verschillende schreef en schreefloze lettertypes.

Het is aan te raden de verschillende fonts echt goed te bestuderen, soms zie je pas na lang kijken wat werkelijk de verschillen zijn tussen de lettertypes. Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de onderkast (kleine letters) ten opzichte van de kapitalen (hoofdletters). Let ook op de breedte van de letters.

Als je bijvoorbeeld de Charter met de Perpetua vergelijkt dan lijkt de laatste kleiner terwijl in dit overzicht de letters het zelfde corps hebben.

Vergelijking Charter Perpetua
Een vergelijking tussen de fonts Charter en Perpetua om x-hoogte verschil te tonen.

Dit komt omdat de x-hoogte van de Perpetua veel kleiner is, met andere woorden het verschil tussen de hoogte van de kapitaal en de onderkast is vrij groot.

Terug naar inhoudsopgave >>


Cursieve letters, ofwel italic

Veel lettertypes bevatten een cursieve versie van het font. Dit is een variant die refereert aan een handschrift. De “handgeschreven” letters zijn vaak vloeiender en wat ronder dan de roman variant.

In sommige lettertypes wordt deze versie Oblique genoemd.

Het is verstandig een font te kiezen met een goede cursief als je denkt dat deze versie vaak gebruikt zal worden.

De cursief wordt gebruikt om de meer persoonlijke teksten aan te duiden, vaak zie je dat bijvoorbeeld een quote in italic wordt gezet.

Ook kan een cursief worden gebruikt om bepaalde stukken tekst meer nadruk te geven.

Een vergelijking tussen Roman lettertypes en cusief
Het verschil tussen een roman variant en een cursieve versie.

Terug naar inhoudsopgave >>


Ligaturen

Ligaturen zijn combinaties van letters die zijn samengevoegd tot één leesteken.

Er zijn verschillende soorten ligaturen.

De probleem oplossende ligatuur is een leesteken die een conflict voorkomt. In veel lettertypes is de fi en de fl combinatie een moeilijke. Door de overhangende f komen de boog van de f en de punt van de i te dicht bij elkaar, iets vergelijkbaars gebeurt bij de f en de l.

Goede uitgebreide fonts hebben dit probleem opgelost met een ligatuur, waardoor er een mooie evenwichtige vorm ontstaat.

fifl combinatie ligaturen
Een aantal voorbeelden van fi en fl ligaturen.

Een goede grafisch ontwerper weet hoe om te gaan met ligaturen en gebruikt zijn softwarepakketten om teksten optimaal weer te geven.

Een ander soort ligatuur is een leesteken voor veel voorkomende korte termen. Een teken dat we tegenwoordig veel gebruiken is het at teken of te wel de apenstaart. Denk aan je emailadres!

De oorsprong van dit teken is een maateenheid aangeduid als amphora. “Van één amphora wijn kun je best dronken worden.” In het Engels kent het zijn oorsprong als at the cost of of at. “One bottle of wine at £3,95.

at ligaturen
Een aantal voorbeelden van at ligaturen.

Een andere ligatuur die we veel gebruiken is de combinatie et. Oftewel de ampersand. Dit teken is ontstaan uit het Latijnse et, dat en betekent.

et ligaturen
Een aantal voorbeelden van et ligaturen.

In de Duitse taal komt de Ringel-s veel voor, dit is een dubbele s geschreven als één eigen teken.

Ringel-s ligaturen
Een aantal voorbeelden van Ringel-s ligaturen.

De meest gebruikte ligatuur in de westerse taal is de w. De w is eigenlijk een dubbele u (ook dubbele v, aangezien de u en de v in de Romeinse tijd dezelfde letter waren) samengevoegd tot één letter. Denk aan de Engelse benaming voor w, namelijk double u, of de Franse double v.

Letter w vergelijkingen
De letter w in verschillende lettertypes.

Terug naar inhoudsopgave >>


Uitgebreide fontsets

Sommige lettertypes hebben een heel beperkt bereik. Wanneer een lettertype bestaat uit alleen een Regular (normaal) en Bold (vet) kan dit beperkend werken in teksten waarin onderscheid gemaakt moet worden tussen verschillende soorten informatie.

Wanneer er een keus gemaakt moet worden voor een huisstijl lettertype dan kiezen wij vaak voor een font met een groter scala aan gradaties.

Door voor een letter te kiezen met een groter bereik in diktes zijn er meer toepassingsmogelijkheden.

Vooral in complexere teksten kan het interessant zijn te kiezen voor verschillende diktes in de typografie.

Myriad Pro

Balans in het Hague and London Oil Jaarverslag
Grafisch ontwerp van een balans voor het Hague and London Oil Jaarverslag.

Hierboven zie je een tabel uit een jaarverslag dat we voor Hague en London Oil hebben ontworpen. Alle gegevens over 2018 in de bovenste balans zijn net iets zwaarder dan de gegevens over 2017 daaronder.

Voor hun huisstijlletter hebben we gekozen voor de Myriad Pro, we kunnen met deze letter heel mooi in verschillende diktes werken waarmee we letterlijk gewicht kunnen geven aan verschillende onderdelen van de tekst.

Lettertype Myriad Pro
Het lettertype Myriad Pro kent veel gradaties.

Meer informatie over Jaarverslag Ontwerp >>

Bekijk onze jaarverslag ontwerpen voor Hague and London Oil >>

Avenir

Voor Amosa hebben we een logo en huisstijl ontworpen waarin de Avenir een hoofdrol speelt.

De Avenir is een zeer uitgebreid lettertype.

Lettertype Avenir
Het lettertype Avenir is uitgebreid met veel keuze.

Met al deze verschillende gradaties kan op een prettige manier worden gespeeld in de uitingen die we binnen deze huisstijl hebben ontworpen.

Grafisch Ontwerp voor covers Amosa
Drie verschillende covers, ontworpen in de huisstijl van Amosa.
Een grafisch ontwerp voor Amosa Seminar uitnodiging in de huisstijl van Amosa.

Terug naar inhoudsopgave >>


Conclusie

De beslissing om voor een bepaald lettertype te kiezen moet op een gestructureerde manier tot stand komen.

Het is verstandig een professionele grafisch ontwerper in te schakelen om je te laten adviseren over de mogelijkheden.

De meeste grafisch ontwerpers zijn typografisch onderlegd en hebben inzicht in de vele mogelijkheden.

Terug naar inhoudsopgave >>

Meer weten over Logo en Huisstijl Ontwerp? >>

Wat hebben we voor Amosa Asset Management kunnen doen? >>

Hoe kies je een Grafisch Ontwerper in Amsterdam? >>

Neem contact met ons op voor een goed gesprek! >>